Leervraag: Het gaat NIET met Z in de klas. Ik heb jouw visie nodig omtrent mogelijke aanpassingen.
Ik hoorde meteen dat de ondersteuning broodnodig en hoogdringend was. Het is dan niet fijn om te zeggen dat je niet aan de slag kunt gaan voordat een aantal stappen doorlopen worden.
Allereerst kijken we naar het zorgcontinuüm (zie foto en lees meer via de link).
De leerkracht, i.s.m. de zorgcoördinator, doorlopen fase 0 en 1 en bekijken welke redicodi (remediëren, differentiëren, compenseren en dispenseren) er schoolintern kunnen worden aangeboden.
Indien de geboden zorg onvoldoende is, wordt het CLB-anker gecontacteerd. Tijdens hun overleg wordt bepaald of er verdere aanpassingen schoolintern kunnen worden doorgevoerd of dat de ondersteuning (fase 2) via Onwob wordt aangevraagd.
Wanneer het CLB-anker de aanvraag goedkeurt, kan de papiermolen beginnen.
Eerst wordt de toestemming van de ouders gevraagd. Zij moeten akkoord gaan dat er een externe persoon, de ondersteuner, komt om samen met de school op pad te gaan. Daarna kan het CLB-anker een GV (gemotiveerd verslag) opstellen dat de school en de ouders mee ondertekenen.
De zorgcoördinator (zoco) kan hierna het GV uploaden in ons werksysteem, Diplon, en basiszaken toevoegen. De volgende stap is dat onze secretariaatmedewerkers de aanvraag goedkeuren en valideren. Op die manier komt de aanmelding terecht in onze werkplanner.
Nu kunnen de ondersteuners tijdens hun teamvergadering de aanmelding bespreken: wie heeft nog uren beschikbaar en neemt de leerling op. Daarna kan de ondersteuning van start gaan.
Voor deze leerling duurde het weken vooraleer de procedure in orde kwam. De ouders vonden dat er aanpassingen nodig waren vooraleer er kon worden ondertekend. Tegelijkertijd waren zij niet gemakkelijk te bereiken voor afstemming. Daarnaast ondervond de zoco problemen met het aanmelden op Diplon.
De leerkracht haar frustratie werd groter want de nood bleef torenhoog.
Zelf merkte ik dat de leerkracht en de zoco me regelmatig aanspraken of mails stuurden omtrent de leerling. Het is op zo’n moment moeilijk om te blijven staan in de positie dat de ondersteuning pas begint na de validatie van het secretariaat.
Tegelijkertijd woog het op me daar het steeds zoeken was tussen je menselijkheid niet te verliezen en de procedure te blijven volgen. Het is een evenwicht vinden omdat je anders de deur misschien openzet om ondersteuningen à la carte op te nemen alsook om de reden dat ik graag in co-creatie een verschil maak in iemands leven.
Hoe dit verhaal is afgelopen hoor ik je denken?
Ik heb de leerling samen met mijn collega Els Thys opgenomen opdat we meer ondersteuningsmomenten konden aanbieden en aan meer doelen tegelijkertijd konden werken. Zo hebben we geprobeerd tegemoet te komen aan de noden van alle partijen.